Přírodní zákony
Na místě, kde mají kultury žijící v těsnějším sepětí s přírodou božstva, jež osídlují různá místa v přírodě a mají zodpovědnost za různé druhy sil a jevů, má naše kultura přírodní zákony, s jejichž pomocí přírodu popisuje a orientuje se v ní. Tedy, našimi „božstvy“ jsou přírodní zákony.
Tato skutečnost se může jevit poněkud matoucí například proto, že jsme zvyklí chápat bohy jako osobní bytosti spojené s náboženstvím. Je však třeba si uvědomit, že většina světových náboženství nemá přírodní síly personifikovány a tedy nezná osobní bohy. Podobně je tomu i u přírodních zákonů, je zde však také podstatný rozdíl. Stejně jako věda sama není náboženstvím ve smyslu západní náboženské tradice, nejsou ani přírodní zákony božstvy. V obou případech se však jedná o nástupce zprostředkovatelů dřívějších porozumění světu, kteří jejich úlohu (božstev a náboženství) plní. Právě na krajině, v níž můžeme nalézt důkazy současných a stopy předešlých porozumění světu, lze tuto změnu dobře ukázat (viz kapitoly Krajina a technologie a Magické struktury v krajině).
Na místech posvátných hájů jsou dnes lesní kultury, na vrcholech kopců, kde stávaly (nebo mohly stát) modlitebny či svatyně, stojí věže vysílačů. Co jsme získali a co ztratili, je na úsudku každého z nás.
Tato skutečnost se může jevit poněkud matoucí například proto, že jsme zvyklí chápat bohy jako osobní bytosti spojené s náboženstvím. Je však třeba si uvědomit, že většina světových náboženství nemá přírodní síly personifikovány a tedy nezná osobní bohy. Podobně je tomu i u přírodních zákonů, je zde však také podstatný rozdíl. Stejně jako věda sama není náboženstvím ve smyslu západní náboženské tradice, nejsou ani přírodní zákony božstvy. V obou případech se však jedná o nástupce zprostředkovatelů dřívějších porozumění světu, kteří jejich úlohu (božstev a náboženství) plní. Právě na krajině, v níž můžeme nalézt důkazy současných a stopy předešlých porozumění světu, lze tuto změnu dobře ukázat (viz kapitoly Krajina a technologie a Magické struktury v krajině).
Na místech posvátných hájů jsou dnes lesní kultury, na vrcholech kopců, kde stávaly (nebo mohly stát) modlitebny či svatyně, stojí věže vysílačů. Co jsme získali a co ztratili, je na úsudku každého z nás.