Navigace:
úvod
mapa stránek
vyhledávání
hry
testy
slovník
pro učitele
Drobečková navigace:
Testy krajina
|
Nový test
Test
Otázka 1/25
Přiřaďte k jednotlivým geologickým obdobím významné procesy, které v nich na území Evropy probíhaly:
A
prvohory
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
vznik Alpské soustavy
B
druhohory
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
vrásnění Hercynské a Kaledonské
C
třetihory
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
eroze a denudace
D
čtvrtohory
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
střídaní dob ledových a meziledových
Otázka 2/25
Přiřaďte k následujícím potravním vztahům správné příklady:
A
parazitismus
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
houba a řasa v rámci lišejníku
B
predace
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
vlk a rys
C
symbiosa
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
lev a zebra
D
konkurence
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
blecha a pes
Otázka 3/25
V atmosféře se plyny vyskytují v různém množství. Spojte plyn s jeho skutečným množstvím v atmosféře:
A
kyslík
A - 1
A - 2
A - 3
1
0,03 %
B
dusík
B - 1
B - 2
B - 3
2
78 %
C
oxid uhličitý
C - 1
C - 2
C - 3
3
21 %
Otázka 4/25
Přiřaďte příklady ke konkrétním částem potravních řetězců:
A
producenti
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
rostliny
B
konzumenti I. řádu
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
býložravci
C
konzumenti II. řádu
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
plísně, bakterie
D
rozkladači
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
masožravci
Otázka 5/25
Přiřaďte následující biomy k zemím, ve kterých převládají:
A
prales
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
Nikaragua
B
listnatý les
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
Čad
C
savana
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
Jižní Korea
D
pouště a polopouště
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
Omán
Otázka 6/25
Co spolu souvisí?
A
vysoký obsah dusíku a fosforu
A - 1
A - 2
A - 3
1
vysoký obsah dusičnanů ve vodě
B
špatně utěsněný septik
B - 1
B - 2
B - 3
2
bakteriální znečištění vod
C
splach dešťové vody z polí
C - 1
C - 2
C - 3
3
eutrofizace vod
Otázka 7/25
Správně přiřaďte:
A
urbanizovaná krajina
A - 1
A - 2
A - 3
1
zadrží velmi málo dešťové vody
B
smrčiny
B - 1
B - 2
B - 3
2
nezadrží skoro žádnou dešťovou vodu
C
smíšený les
C - 1
C - 2
C - 3
3
zadrží mnoho dešťové vody
Otázka 8/25
Správně přiřaďte:
A
saprofyté
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
využívají hostitele jen částečně, neberou mu živiny, ale jen některé látky
B
endoparazité
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
jsou organizmy žijící uvnitř svého hostitele
C
ektoparazité
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
jsou organizmy živící se rozkladem zbytků těl jiných organizmů
D
hemiparazité
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
jsou organizmy žijící na tělech svých hostitelů
Otázka 9/25
Dané živočichy přiřaďte do správné oblasti:
A
pakůň žíhaný
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
buš Austrálie
B
varan obrovský
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
savana Afriky
C
plejtvák obrovský
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
Antarktida
D
lenochod tříprstý
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
Amazonský prales
Otázka 10/25
K daným jevům v krajině přiřaďte související pojmy:
A
vulkanická činnost
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
A - 5
1
barchany, duny
B
ledovcová činnost
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
B - 5
2
magma
C
působení zemské přitažlivosti
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
C - 5
3
příkopové propadliny
D
vrásnění
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
D - 5
4
morény
E
eolická činnost
E - 1
E - 2
E - 3
E - 4
E - 5
5
kamenná moře
nahoru
Otázka 11/25
K daným jevům v krajině přiřaďte související pojmy:
A
vulkanická činnost
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
A - 5
1
příkopové propadliny, příkrovy
B
ledovcová činnost
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
B - 5
2
čediče
C
působení zemské přitažlivosti
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
C - 5
3
duny, váté písky
D
vrásnění
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
D - 5
4
bludné balvany
E
eolická činnost
E - 1
E - 2
E - 3
E - 4
E - 5
5
sesuvy půdy
Otázka 12/25
Vytvořte dvojice:
A
Norsko
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
fjordy
B
Nizozemí
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
nížiny
C
Španělsko
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
proláklina
D
Dánsko
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
náhorní plošina
Otázka 13/25
Přiřaďte k sobě odpovídající pojmy:
A
horní tok řeky
A - 1
A - 2
A - 3
1
usazování hrubších hornin
B
střední tok řeky
B - 1
B - 2
B - 3
2
vznik vodopádů
C
dolní tok řeky
C - 1
C - 2
C - 3
3
vznik meandrů
Otázka 14/25
Přiřaďte k sobě odpovídající pojmy:
A
horní tok řeky
A - 1
A - 2
A - 3
1
přemísťování kusů hornin
B
střední tok řeky
B - 1
B - 2
B - 3
2
vymílání koryta
C
dolní tok řeky
C - 1
C - 2
C - 3
3
usazování naplavenin
Otázka 15/25
Které geologické děje modelující ráz krajiny patří mezi vnější a které mezi vnitřní?
A
vnitřní geologické děje
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
činnost řek
B
vnější geologické děje
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
činnost moře
C
vnější geologické děje
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
činnost ledovců
D
vnější geologické děje
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
sopečná činnost
Otázka 16/25
Které geologické děje modelující ráz krajiny patří mezi vnější a které mezi vnitřní?
A
vnitřní geologické děje
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
zemětřesení
B
vnější geologické děje
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
činnost tekoucích vod
C
vnější geologické děje
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
činnost větru
D
vnější geologické děje
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
zemská gravitace
Otázka 17/25
Které organizmy patří mezi producenty, konzumenty a rozkladače?
A
producent
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
řasy
B
konzument
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
leknín
C
rozkladač
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
bakterie
D
producent
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
kapr
Otázka 18/25
Zařaďte správně do skupin tyto rostliny:
A
divizna velkokvětá
A - 1
A - 2
A - 3
1
plevelná rostlina
B
konvalinka vonná
B - 1
B - 2
B - 3
2
léčivá rostlina
C
rmen rolní
C - 1
C - 2
C - 3
3
jedovatá rostlina
Otázka 19/25
Jaký je výkon u jednotlivých typů elektráren v ČR?
A
tepelné
A - 1
A - 2
A - 3
1
12 %
B
jaderné
B - 1
B - 2
B - 3
2
66 %
C
vodní
C - 1
C - 2
C - 3
3
22 %
Otázka 20/25
Správně přiřaďte:
A
Ramapithecus
A - 1
A - 2
A - 3
1
člověk zručný, který žil v Africe před asi 2 - 1,6 miliony lety
B
Homo habilis
B - 1
B - 2
B - 3
2
člověk vzpřímený, který zhruba před 500 tisíci lety objevil sílu ohně
C
Homo erectus
C - 1
C - 2
C - 3
3
první předchůdce člověka z období před 14 - 13 miliony lety
nahoru
Otázka 21/25
Správně přiřaďte charakteristiku vztahů mezi organismy k daným pojmům:
A
konkurence
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
znamená typ vztahu, kdy dva nebo více druhů mezi sebou „bojují“ o stanovištní podmínky, úkryt nebo potravu atd.
B
kořistnictví
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
je vztah dvou organismů, z něhož jeden organismus (parazit čili cizopasník) má zisk a druhý na něj doplácí (hostitel)
C
parazitismus
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
oboustranně výhodné soužití
D
symbióza
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
v tomto vztahu vystupuje predátor a kořist; jako vítěz vyjde z tohoto vztahu predátor, který kořist napadá a zabíjí
Otázka 22/25
Odhadněte počet druhů živočichů v České republice:
A
savci
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
A - 5
1
11 druhů
B
ptáci
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
B - 5
2
81 druhů
C
plazi
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
C - 5
3
199 druhů
D
obojživelníci
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
D - 5
4
59 druhů
E
ryby
E - 1
E - 2
E - 3
E - 4
E - 5
5
21 druhů
Otázka 23/25
Zařaďte uvedené abiotické faktory do odpovídajících skupin:
A
klimatické faktory
A - 1
A - 2
A - 3
1
srážky, světlo, teplo
B
edafické faktory
B - 1
B - 2
B - 3
2
obsah živin v půdě, pH půdy
C
topografické faktory
C - 1
C - 2
C - 3
3
orientace svahu, reliéf
Otázka 24/25
Zařaďte uvedené zdroje do příslušné kategorie:
A
obnovitelné zdoje
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
sluneční energie, dřevní hmota, ovzduší
B
obnovitelné zdroje
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
rudy, diamanty
C
neobnovitelné zdroje
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
vítr, voda
D
neobnovitelné zdroje
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
fosilní paliva
Otázka 25/25
Správně pospojujte:
A
prvohory dělíme na
A - 1
A - 2
A - 3
A - 4
1
pleistocén, holocén
B
druhohory dělíme na
B - 1
B - 2
B - 3
B - 4
2
trias, juru, křídu
C
třetihory dělíme na
C - 1
C - 2
C - 3
C - 4
3
paleogén, neogén
D
čtvrtohory dělíme na
D - 1
D - 2
D - 3
D - 4
4
kambrium, ordovik, silur, devon, karbon, perm
nahoru
Patička:
© 2008 ESF, CENIA, partneři
Autoři
Kontakt
Manuál
Manuál pro zrakově postižené
design KXKdesign.net