Historie letectví je oproti jiným způsobům dopravy poměrně krátká. Začátky letectví se datují do roku 1783, kdy poprvé vzletěl horkovzdušný balón sestrojený bratry Montgolfierovými. S vývojem vědy byl horký vzduch v balónu postupně nahrazován vodíkem. Tento prvek, který je lehčí než vzduch, se později používal i jako náplň do vzducholodí, které na začátku 20. století nakrátko ovládly nebe. První let letadlem s vlastním pohonem (benzínový motor) uskutečnili bratři Wrightové v prosinci roku 1903. Dvojplošník ze dřeva a plátna (obr. 1) se ve vzduchu udržel ani ne minutu a urazil vzdálenost pouze necelých 300 metrů.
Významný pokrok zažilo letectví až během 30. let 20. století. Nejúspěšnějším letadlem této doby byl Douglas DC-3, který se stal prvním dopravním letounem převážejícím cestující a zahájil moderní éru civilního letectví. Do začátku 2. světové války mnoho měst postavilo letiště a po válce se letectví rychle rozvíjelo, jelikož tisíce dříve vojenských pilotů bylo k dispozici pro civilní letectví. Prvním šířeji používaným letounem pro přepravu cestujících byl Boeing 707 od roku 1950.
Začátek letectví v ČR je spojen s legendárním letem českého inženýra Kašpara z Prahy do Pardubic 4. 6. 1910. I přes bouřlivý vývoj letectví, umocněný potřebami dvou světových válek, lze o moderní letecké dopravě v ČR mluvit až od 60. let 20. století. V 70. letech dosavadní vrtulová letadla začala nahrazovat letadla proudová, vyvinutá za 2. světové války pro vojenské účely.
![]() |
Obr. 1 Letadlo bratří Wrightů |
Autor: John T. Daniels |
Zdroj: www.wikipedia.org |
![]() | ||
| ||