Pohledy na vybrané téma

Integrované systémy veřejné dopravy

Integrované systémy dopravy spojují městskou hromadnou dopravu s příměstskou, která je zajišťována vlaky a linkovými autobusy. Spoje integrované dopravy na sebe lépe navazují a k cestování nám stačí jen jeden cestovní doklad. Jejich rozvoj si můžeme ukázat na příkladu Pražské integrované dopravy (PID).

Počet obcí obsluhovaných autobusy PID se od roku 2000 ztrojnásobil na 308 obcí v roce 2013, dopravní výkony autobusů se zvýšily za stejné období o 177 % na 26,8 mil. vkm. Vlaky zapojené do PID přepravily cca 19 mil. cestujících s jízdním dokladem PID v roce 2013. Od roku 2000 činí nárůst počtu cestujících 80 %. Cestovní doklad PID používá ve vlacích 73 % cestujících (v roce 2000 to bylo 39 % a v roce 1994 jen 17 % cestujících). Hranice města denně překročí v dopravních prostředcích PID v pracovní dny v jednom směru cca 176 tis. osob (50 % ve vlacích, 50 % v autobusech). Za stejné období vjíždí do Prahy zhruba 273 tis. osobních automobilů. Z toho vyplývá, že v dopravních vztazích mezi městem a jeho okolím automobily nadále převažují, i když PID pro ně začíná představovat významnou konkurenci.

 

Obrázky
Graf 1 Vývoj počtu přepravených osob vlaky PID v Praze [počet osob/24h]
Graf 1 Vývoj počtu přepravených osob vlaky PID v Praze [počet osob/24h] xls; 60kB
Zdroj: Ročenka dopravy Praha 2013
Graf 2 Vývoj podílu jízdních dokladů PID na železnici v Praze [%] xls; 60kB
Zdroj: Ročenka dopravy Praha 2013
Obr. 1 Vlaky integrované hromadné dopravy v Praze (Praha–Ruzyně)
Obr. 1 Vlaky integrované hromadné dopravy v Praze (Praha–Ruzyně)
Autor: Pavel Ehrlich ©
Odkazy