Výroba dopravních prostředků
Výroba dopravních prostředků, zejména osobních automobilů, je z ekonomického pohledu nejdůležitějším průmyslovým odvětvím v ČR, které se podílí cca jednou pětinou na celkovém exportu. Na automobilový průmysl jsou jako dodavatelé napojena další průmyslová odvětví. Pro výrobu automobilů je důležitý hutní průmysl (karoserie, rámy a kovové součástí vozidel), motory vyrábí strojírenský průmysl, technologické prvky pak elektrotechnický průmysl. Mezi dodavatele patří i průmysl textilní, který vyrábí potahy autosedaček a látky k polstrování interiéru.
V ČR je výroba automobilů tradiční, neboť jsou zde zastoupeny průmyslové výroby a suroviny, které jsou pro tento obor zásadní. Momentálně je ČR pátým největším producentem automobilů v Evropě s roční výrobou cca 1,25 mil. osobních vozidel. Převážná většina vozidel je určena pro export. Největší automobilkou v ČR dle počtu vyrobených vozidel je mladoboleslavská Škoda Auto a.s., následuje ji Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích, která je prvním výrobním závodem této značky v Evropě, a továrna koncernu TPCA – Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, s.r.o. postavená u Kolína.
ČR je také tradičním výrobcem autobusů (Karosa – Irisbus), trolejbusů (Škoda) a nákladních vozidel (Tatra). Jediným producentem kolejových vozidel, zahrnující lokomotivy, tramvaje, elektrické i motorové vlaky a soupravy metra, jsou v ČR výrobní závody společnosti Škoda v Plzni, Praze a Ostravě. V leteckém průmyslu zaujímá významné postavení výroba proudových cvičných a lehkých bojových letounů, cvičných a sportovních letadel, větroňů, leteckých komponentů a v posledních letech progresivně se rozvíjející výroba ultralehkých letadel. V ČR se také vyrábějí říční a říčně-námořní nákladní lodě, sportovní lodě, jachty, motocykly a jízdní kola. V Brně se vyrábí horkovzdušné balony.