Firmy je možné rozdělit na výrobní, tzn. ty, které zboží vyrábí, a obchodní, které zboží od výrobních firem nakupují a prodávají ho dalším firmám (velkoobchod) či zákazníkům ke konečné spotřebě (maloobchod). V oblasti obchodu se setkáváme s tzv. obchodními formáty. Jedna firma často provozuje hned několik obchodních formátů. Podívejme se například na oblast potravin, za které české domácnosti utrácejí druhý největší podíl svých příjmů.
V oblasti maloobchodu s potravinami využívají firmy formátů hypermarket, supermarket
, diskont
a dalších menších obchodních formátů. Tyto formáty rozlišujeme podle velikosti prodejní plochy a sortimentu zboží. Jeden obchodní řetězec může vlastnit i provozovat více obchodních formátů. Obchodní formáty ani řetězce nejsou samy o sobě příliš rozdílné nebo jinak zajímavé, jedno je ale spojuje, mají téměř výhradně zahraniční vlastníky. Výsledkem je, že nejvíce peněz utrácíme u pokladen nadnárodních korporací vlastněných zahraničními majiteli a jen málo z nich se vrací do domácí ekonomiky. Jaké to může mít další důsledky, se dozvíte v kapitole: Kam jezdíme nakupovat?
![]() |
Graf 1 Hlavní nákupní místo potravin ČR v roce 2013 [%] ![]() |
V grafu je vidět, jakým obchodním formátům dávali Češi v roce 2013 při nákupu potravin přednost. |
Zdroj: Incoma GfK |
![]() |
Graf 2 Top 10 obchodních řetězců podle počtu zákazníků v roce 2013 [%] ![]() |
Zdroj: Incoma GfK |