Automobily s elektrickým pohonem (tzv. elektromobily) používají k pohonu elektromotor. Ten je napájen z akumulátorů, případně kombinací akumulátorů a palivových článků. Úsporu energie je možné dosáhnout tzv. rekuperací, kdy se při brzdění pohání generátor elektřiny dobíjející akumulátor. Výhodou elektromobilů je zcela čistý provoz a velká účinnost, přesahující 50 %. Mezi elektromobily počítáme i vozy poháněné solární energií pomocí fotovoltaických článků.
Největším problémem elektromobilů je, že automobil nemůže být při své cestě napájen z trolejového vedení, podobně jako tramvaje, trolejbusy nebo vlaky, ale musí si energii „vézt s sebou“. K tomu slouží akumulátory. Ty však nedokáží na jednotku hmotnosti vyrobit a nastřádat takové množství energie jako např. benzín. Měrná kapacita (množství energie na kg) u nejlepších akumulátorů dosahuje zhruba 1/15 energie z benzínu. Hmotnost akumulátoru pro stejný dojezd jako při 40litrové nádrži benzínu by byla 450–1 050 kg, což logicky nelze použít. Elektromobily z tohoto důvodu mají menší výkon a menší dojezd, než vozidla se spalovacími motory. U současných elektromobilů je reálný dojezd jen okolo 200 km. Elektrický pohon je vhodný pro malá a lehká vozidla, pro klasické osobní automobily se častěji používá pohon hybridní.
Tab. 1 Srovnání vlastností různých typů akumulátorů
Akumulátor | Měrná kapacita energie (Wh/kg) | Přibližný počet nabíjecích cyklů | Samovybíjení (%/měsíc) | Výhody | Nevýhody |
Olověný (Pb) | 10 | 1 000 | 20 | Velmi levné | Dlouhé nabíjení, vysoká váha, rychle ztrácí kapacitu i při částečném vybití |
Nikl-kadmiový (NiCd) |
50 | 1 000 | 25 | Levné, široký teplotní interval užití | Jedovaté pro životní prostředí, paměťový efekt |
Nikl-metal hydridový (NiMH) | 70 | 500–1 000 | 15–20 | Levné, vyšší měrná kapacita, nejedovaté | Citlivé na vysoké teploty - samovybíjení, při nízkých teplotách ztrácí energii |
Lithium-iontový (Li-Ion) |
150–180 | 1 000 | 5–10 | Rychlé nabití, bez paměťového efektu, netrpí samovybíjením | Drahé, citlivé na přehřátí a přebití, při úplném vybití ztrácí kapacitu |
Lithium-polymerový (Li-Pol) | až 200 | 1 000–2 000 | 5 | Velmi lehké, vysoké napětí, netrpí samovybíjením, tvarovatelné | Vysoká pořizovací cena, citlivé na přehřátí a přebití |
Obr. 1 Elektromobil Nuna na solární pohon s fotovoltaickými články |
Autor: Nuon solar team |
Zdroj: www.flickr.com |
Obr. 2 Sportovní elektromobil značky Tesla |
Autor: Karle Horn |
Zdroj: www.wikipedia.org |
![]() | ||
| ||
| ||
| ||
![]() | ||
| ||