Motorová nafta se v poslední době stává nejdůležitějším motorovým palivem, jehož spotřeba stále narůstá. Jako palivo ji využívá nejen nákladní automobilová doprava, ale výrazně také stoupá počet malých užitkových vozů a osobních automobilů na naftový pohon. Nafta slouží jako pohon u většiny zemědělských a stavebních strojů. Spotřeba v ČR je tak oproti benzínu zhruba dvojnásobná.
Motorová nafta patří mezi střední ropné destiláty, získává se podobně jako benzín destilací ropy. Nafta obsahuje více uhlíku než benzín, s jejím spalováním je proto spojena (kromě dalších škodlivin) i produkce pevného znečištění (sazí). Ty jsou výrazně škodlivé pro lidské zdraví.
Kvalitu nafty udává cetanové číslo, které určuje zážehovou teplotu. Čím je jeho hodnota vyšší (max. 100), tím je nafta kvalitnější a dochází k jejímu dokonalejšímu spalování (palivo se ve válci dříve vznítí a lépe hoří, čímž poskytuje i lepší výkon). Další významnou vlastností nafty je její chování za nízkých teplot, kdy se v naftě začínají vylučovat krystalky pevných parafínů, což pak způsobuje její „mrznutí“. U standardní nafty nabízené v ČR je hranice použitelnosti cca –17 °C. Na čerpacích stanicích se od prosince povinně prodává zimní motorová nafta, která slouží do – 20 °C. Při nižších teplotách je nutné použít speciální (tzv. arktickou) naftu.
Obr. 1 Arktickou naftu poznáte podle označení na tankovací pistoli a cedule na stojanu |
Zdroj: www.ceskatelevize.cz |
![]() | ||
| ||