Zkapalněný ropný plyn (Linquified Petroleum Gas, LPG) je tvořen směsí lehkých uhlovodíků převážně se třemi až čtyřmi atomy uhlíku v molekule (propan a butan). LPG je v kapalném stavu bezbarvá, snadno těkající kapalina. Zkapalněné ropné plyny jsou doprovodným produktem vznikajícím při těžbě ropy, kromě toho vznikají v jednotlivých technologických procesech při jejím zpracování. Přesto je LPG řazen mezi alternativní paliva.
LPG je v současné době nejrozšířenějším představitelem plynných motorových paliv. Používá se při spalování v zážehových motorech, které je nutné pro provoz na plyn speciálně upravit (LPG, podobně jako CNG, má vyšší teplotu vzplanutí než benzín). Jeho výhodou je oproti benzínu výrazně nižší cena a čistší provoz. Emise oxidů dusíku (NOx) a oxidu uhličitého
(CO2) jsou oproti benzínu nižší cca o 20 %. Podíl nespálených uhlovodíků (HxCy) ve výfukových plynech je zhruba poloviční, emise oxidu uhlenatého
(CO) a prašných částic
jsou u LPG prakticky nulové. Nevýhodou je naopak nutnost umístění další nádrže v prostoru pro zavazadla nebo namísto rezervního kola, poněkud vyšší spotřeba a nižší výkon motoru, a také nemožnost parkovat ve většině podzemních garáží (LPG je těžší než vzduch, v garážích by se hromadil a mohl by vybuchnout). V ČR jezdilo na LPG koncem roku 2014 okolo 200 000 vozidel.
LPG se kromě pohonu automobilů používá i na topení a vaření, místo zemního plynu. Kvůli bezpečné manipulaci musí mít LPG používaný pro pohon vozidel nepříjemný zápach. LPG je dostupný ve specializované síti čerpacích míst, která jsou často spojena s klasickými čerpacími stanicemi pro benzín a naftu.
![]() |
Graf. 1 Porovnání emisí výfukových plynů ze spalování benzínu, nafty a LPG (%) ![]() |
Zdroj: www.lpg.cz |
![]() |
Obr 1 Plnění nádrže s LPG probíhá skrze vysokotlakou hadici přes speciální ventil |
Honza Groh |
Zdroj: www.wikipedia.org |
![]() | ||
| ||
| ||